In-Italias nyhetsbrev

Bli klokare på Italien: Made in Sweden i Italien

De bilder som vi svenskar har i huvudet när vi talar om italiensk design och italienska råvaror är kristallklara. Vi är som regel inte i tvivel om vad Italien står för. Säger man Italien vill de flesta få associationer på näthinnan till klassiska produkter som välsmakande rödvin, välskummad cappuccino, välbrygd espresso, pizza, pasta, fin olivolja och designkläder och skor från de stora och världsberömda modehusen.

Av Marcus Stoltz, In-Italia

Ifall vi tittar på det från ett annat perspektiv så har vi svenskar en idé om vilka produkter och design som fått fäste i Italien, men stämmer dessa egentligen överens med verkligheten? Många svenskar har säkert en uppfattning eller önskan att vi ute i den stora världen uppmärksammas inom vissa område: IKEA har med sina möblehus börjat bli en ambassadör för Sverige i Italien där möblerna alltid bär svenska namn samtidigt som det serveras svensk husmanskost även i varuhusrestaurangerna i Italien – och inte pizza. Klädjätten H&M har fått fotfäste i Italien trots knivskarp konkurrens med italienska klädmärken och expanderar. Det samma gäller våra stolta glasframställare Kosta Boda och Orrefors som börjat etablera sig i Italien. Synonymt för IKEA och H&M är precis som här hemma – prisbilden. Kvalitetsvaror till rätt pris har hittat hem i de italienska folkhemmen som lever i en allt mer pressad ekonomi.

Just bilden av Sverige och svenskarna runt om i världen präglas till stor del av att vi producerar varor av hög kvalitet men som riktar sig prismässigt åt medelklass människan som är den absolut största gruppen i Sverige. I detta tillfälle är Sverige och Italien väldigt lika och är nog också svaret till varför just dessa svenska företag fått fäste i Italien och hos det italienska folket.

De svenska produkter och designelement som vunnit mark i Italien är dock inte helt identiska med det vi själva tror – och dessutom är det i många tillfälle tal om klassisk och traditionell svensk design och stil som har en annan status eller rykte i Italien. Men vilka rör det sig om?

Uppfattningen av svensk stil och design i Italien

I de svenska folkhemmen finner man ofta skulpturer, ljusstakar mm från såväl Kosta Boda som Orrefors, i Italien har dessa marknadsfört sig som exklusiva och högklassig – vilket inte minst visar sig på prisbilden av produkterna i Italien. Likaså butikerna som ligger på de finaste gatorna och i de exklusivaste shoppingcenter. Inom modet har modedesignern Johan Lindeberg banat väg då han tidigt i sin karriär var verksam inom det italienska jeansmärket Diesel skapade han framgångsrika kampanjer som Italien uppmärksammade. Idag har den stora svenska modekedjan H&M fått ordentligt fäste hos den breda medelklassen i Italien, detta till trots av de världsberömda (men till tiden dyra) italienska modehusen som t.ex. Versace, Giorgio Armani, Gucci, Prada samt Dolce & Gabbana.

Inom möbeldesign har italienarna fascinerats av IKEAs framfart och för italienarna helt nya koncept med möbler som ska monteras från grunden samtidigt som det är nytt och spännande. Man tar inte höjd för kvaliteten på samma vis utan fascineras av nyheten på möbelmarknaden som IKEA står för och även de rikaste italienarna kan köpa en enkel lampa från IKEA och placera den i sin 30-miljonersvilla och tycka det är ett utmärkt köp. Vem vet, kan detta vara ett första led i att de italienska hemmen blir mer hemtrevliga och likna våra, än som idag då de flesta italienska hem känns kalla, rustika och mörka. IKEA är utan tvekan med till att sätta en ny trend i Italien.

Svensk gastronomi

Ifall man vänder blicken mot en annan sida av svensk kultur, nämligen det svenska köket så kommer man snabbt kulturmässigt se att Italien själv har ett mycket rikt och brett kök som de med all rätt är mycket stolta över. Men svensk gastronomi har ändå blivit accepterat och inte minst prisbelönat i Italien då flera svenska kockar blivit prisbelönade för sitt arbete och inte minst finns det ett stort intresse kring våra svenska råvaror från hav, sjöar och mark. Även våra tillagningsmetoder och rökning kring framför allt fisk har börjat fascinera italienarna. I Italien börjar man även i takt med detta få upp ögonen för vår svenska snaps som ofta ledsagar våra svenska fiskrätter. En annars mycket oväntad ambassadör för det svenska köket är IKEA som breder ut sig i Italien med flera nyöppnade varuhus och precis som i Sverige serveras det i restaurangerna svensk husmanskost samtidigt som italienarna på vägen ut kan köpa svenska matvaror med sig hem i form av Wasa knäckebröd, Kalles kaviar och kallrökt lax.

Svenska bilmärke står för kvalitet och säkerhet

I Italien är Fiat en klassisk medelklass bil som rattas av miljoner italienare. I Sverige är Saab och Volvo klassiska medelklass bilar som rattas av tusentals svenskar. I Italien har de båda svenska bilmärkena betydligt bättre rykte. Där är både Saab och Volvo nästintill lyxbilar som är synonymt med hög kvalitet och säkerhet. Även den invändiga designen i framför allt de nya Saab-modellerna har fascinerat italienarna som skiljer sig avsevärt från de italienska Fiat-modellerna. Dock är framtiden för både Saab och Volvos framfart i Italien ovis vilket naturligtvis beror framför allt Saabs ekonomiska problem precis som det pressade ekonomiska läget i Italien.
 

 

Säg det med svensk design ...

Ifall man ska ta med en souvenir eller en present till Italien eller på annat vis överlämna en svensk gåva till en italienare kan man beroende på smak, behag och budget med fördel dyka upp med svenskt glas, lösgodis, snaps eller vodka eller varför inte någon rolig design-pryl från någon svensk designer som t.ex. en rolig klädhängare, dörrmatta eller osthyvel. Dessutom är våra duntäcke som bl.a. går att köpa på IKEA mycket populära i framför allt Norditalien där vintrarna kan vara kyliga.


Alla dessa finurliga iaktagelser visar hur italienarna uppfattar Sverige – och de visar dessutom att man kan lära sig mycket av sin egen kultur genom att resa ut till andra kulturer för att på så vis förstå vad som gör vår egen kultur så speciell. För att få en större inblick i svensk kultur sett med italienska ögon bör man vistas i Italien, granska italienska reseguider/tidskrifter om Sverige och i annat fall spetsa öronen när Sverige kommer på tal i ett italienskt forum.