In-Italias nyhetsbrev

De sanslösa italienarna

Den italienska performancekonstnären som stod bakom det röda vattnet i Trevi-fontänen i Rom har slagit till igen. Nu har det gått ut över den Spanska Trappan. Har mannen ett budskap eller önskar han bara bli berömd? Och så är där artikeln om Italien som är berömd för sitt politiska kaos, men nu visar det sig att många vägskyltar är kaotiska, felaktiga och gammaldags. En berömd holländsk designer ger en analys av situationen.

Rom åter igen i världspressen

Italienaren som färgade Trevi-fontänens vatten rött har slagit till igen. Har han ett budskap eller är han endast ute efter att bli omtalad i media?

För ett par månader sedan skrev vi i nyhetsbrevet om Fontana di Trevi vars vatten plötsligt en dag var färgat rött. Nu är den okända mannen som stod för gärningen inte längre så okänd. Han har nämligen slagit till igen och mannen i fråga heter Graziano Cecchini och visar sig vara en performancekonstnär. Denna gång har han slagit till mot Den Spanska Trappan med tillhörande fontän som en dag i januari blev täckt av en halv miljon plastbollar i flera färger efter att konstnären släppt ut dessa från toppen av trappan.
Graziano Cecchini och hans två medhjälpare har nu fått myndigheterna på nacken och ska möta rätten i april för att ha stört den offentliga frid och ro ordningen samt för att bromsa det offentliga transportsystemet. Busspassagerare blev nämligen tvungna att vänta flera timmar för att komma med bussen som inte kunde komma fram pga de många bollarna samt nyfikna turister och lokala romare som strömmade samman på torget framför trappan för att se vad denna person nu hade hittat på. 

Den italienska självförståelse
Det kan för oss svenskar kanske tyckas lite märkvärdigt att handlingen precis som förgående med Fontana di Trevi har fått så mycket utrymme i media. Men när man ”kränker” de italienska monumenten svarar det till att vanära hela den italienska självförståelsen menar några.

Allt som är berömt kan säljas vilket medförde att några entusiastiska åskådare såg sin möjlighet för att tjäna lite extra pengar och försöker nu sälja plastbollarna på Ebays hemsida där de dyraste ligger till ett pris av 50 Euro!

15 minuters berömmelse
Tillhör Graziano Cecchini en ny konstnärlig rörelse eller är hans performance endast ett uttryck för en önskan om de berömda ”15 minuters berömmelse” som multikonstnären Andy Warhol menade att alla ville få i framtiden. Faktum är att Graziano Cecchini har fått mycket mer än 15 minuters berömmelse och är redan världsberömd då hans handlingar varit första sidostoff i världens tidningar.

Graziano Cecchini själv menar att han har ett viktigt budskap och utdelade ett papper till folk på Piazza di Spagna där han gav uttryck för sin kritik mot den italienska ekonomi, de traditioner, och de politiska parti som inte är kapabla att ta beslut och genomföra reformer. Hans kritik är också riktad mot ett samhälle som blir älde och äldre, och som tänker gammaldags och inte i nyteknologi. Han önskar skapa uppmärksamhet med sin performance omkring de problem Italien har. Myndigheterna borde hellre angripa problem än spilla tid och energi på honom säger han. Han gör ju varken folk eller monument illa.

Konstkritiker talar positivt om Graziano Cecchini och den berömda fotograf som bl.a. står bakom de kontroversiella Benetton reklamerna, Oliviero Toscani har sagt att Cecchinis konst är ny, frisk och en riktig ”käftsmäll” till den italienska konservatismen, och att Italien inte har sett något så kreativt på mycket lång tid.

Nu får vi dock se om myndigheterna förmår att stoppa Graziano Cecchinis framtida kreativitet.

Kan du hitta rätt i Italien?

En berömd holländsk designer ger de italienska vägskyltarna hård kritik och menar att många av dem endast förvirrar mer än de hjälper. Alla bör bytas ut säger han.

Det är inte bara på det politiska området som det råder kaos i Italien. Även i trafiken är det kaotiskt och detta beror inte på de många bilar och långa köer. Om du tycker det är svårt att hitta runt i Italien när du är på rundresa i stövellandet så är förklaringen enligt den berömde holländske designer Bob Noorda helt enkelt: vägarna är fulla med dåliga skyltar. Nedan finner du en förklaring till vad du ger dig in på nästa gång du sätter dig bakom ratten på de italienska motorvägarna.

Felaktig information
En artikel i den italienska tidningen La Repubblica beskrev den 13 januari i år de italienska förhållandena. Även om italienarna är berömda för sin design och sans och estetiska känsla gäller detta inte precis när man pratar om skyltarnas placering vid de italienska vägarna.I artiklen uttalar sig Bob Noorda om att de flesta italienska gator och vägar har felaktiga och dåligt designade skyltar som endast förvirrar bilisterna. Även om det kom en lag år 1992 som bestämde att det nu skulle vara slut med att använda olika skriftstyper på vägskyltarna och att det skulle verkställas en standardisering av skriften har det inte blivit några stora förändringar de senaste 15 åren.

Bob Noorda understryker sitt missnöje på grund av många års vistelse i Italien och på en analys av fotografier av diverse vägskyltar runt omkring i Italien. Han vet vad han talar om för han har nämligen designat skyltar i New York, Milano och Sao Paolo och står dessutom bakom många berömda logotyper. Den holländske designern är mycket hård i sin kritik av de italienska vägskyltarna då han menar att de är gammaldags, oestetiska och förvirrande.

Gammaldags
Enligt Bob Noorda finns det allt för många skyltar som endast gör det svårare för bilisten att hitta. Han påpekar att det grafiska uttrycket är allt för gammaldags och nämner erfarenhet från Amerika där myndigheterna har ändrat skriftstypen på skyltarna som blivit lättare att läsa om natten.

I sin analys fann han t.ex. en skylt där kreativiteten gått för långt. Två städer är skrivit med två olika skriftstyper då det ena stadsnamnet är mycket långt och därför skrivit med en mycket mindre smal skriftstyp på grund av denna lilla plats som finns på skylten. (exempelvis skylten som visar mot städerna Rho och Casalpusterlengo). Noorda säger att om man använder två olika skriftstyper på samma skylt så uppfattar man texten som två olika informationer.

Genomsnittsåldern för de italienska vägskyltarna är 22 år vilket enligt Noorda är mycket hög. ¼ av skyltarna är skapade innan lagen som kom år 1992 och fyra av tio skyltar lever över huvudtaget inte upp till lagen visar en ny undersökning.

Noorda har ett ganska enkelt bud nämligen att alla italienska vägskyltar borde bytas ut! Men tills detta är gjort någon gång i framtiden bör turisterna nöja sig med att fråga italienarna om vägen ifall de kör vilse. Men som en tröst visar flera undersökningar att folk faktiskt kör mer säkert i trafikkaos eftersom de är mer uppmärksamma.