Kundservice

Praktiska upplysningar

Välkommen till vår sida med allmän information (FAQ = Frequently Asked Questions) om flygresor med In-Italia. Här hittar du de vanligaste ställda frågorna och praktisk information om din flygresa til Italien.

Några av de vanligaste frågorna om flygresan:

 

Avbeställning

När du har bokat en flygbiljett tillsammans med din resa så kan flygbiljetten INTE avbeställas.

Assistans på flygplatsen

Om du vill ha assistans på flygplatsen så kontakta vänligen oss så vi kan ge besked till flygbolaget och/eller flygplatsen.

Bagageregler / handbagage / extra bagage / specialbagage

Bagageregler för de olika flygbolagen hittar du på respektive flygbolags hemsida. Här hittar du även information om handbagage, extra bagage samt special bagage. Här hittar du länkar till en rad av de flygbolag som vi samarbetar med. Observera att du vid beställning av en resa som inkluderar flyg alltid framgår om bagaget är inkuderat i priset eller om det måste köpas till hos det aktuella flygbolaget. Om du vill att In-Italia ska boka incheckat bagage, extra bagage eller specialbagage så tillkommer en avgift som framgår av våra bokningsvillkor. Var noga med att kontrollera om det ingår incheckat bagage i din resa så du inte blir tvungen att betala extra för detta när du står på flygplatsen!

Barnstol / liggvagn / barnvagn

Du kan ta med barnstol, liggvagn eller barnvagn på din flygresa och de ska checkas in som skrymmande bagage. Beroende på vilket flygbolag du reser med så kan du bli tvungen att betala en serviceavgift för din incheckade barnstol, liggvagn eller barnvagn.

Barnpriser / barnrabatter

De flesta flygbolag lämnar barnrabatter och för detaljerad information om detta hänvisar vi till flygbolagets hemsida. Om du har skrivit in åldern på dina barn när du bokar en resa genom In-Italia som inkluderar flyg så kommer barnrabatten alltid att vara avdragen från det pris som sökmotorn visar.

Check-in på flygplatsen

Check-in på flygplatsen varierar utifrån vilket flygbolag du ska flyga med till din destination. Du kan som regel checka in vid incheckningsdisken på flygplatsen när du lämnat ditt bagage. Du behöver bara visa fram ditt pass så får du ditt boardingkort. Vissa flygbolag skickar flygbiljetten direkt till din mail. Det kan också vara så att du har gjort en online check-in hemmifrån och där du själv har printat ut din flygbiljett. Du kan även använda incheckningsautomaten på flygplatsen och då ska du använda det referensnummer som står under "flygresa" på den bokningsbekräftelse som du fick när du bokade din resa. Vid vissa enstaka tillfällen skickar In-Italia flygbiljetten till din mail.

Flygbiljetten

Om du mottar någon flygbiljett eller ej beror på vilket flygbolag du ska flyga med. Nu för tiden är det inte alla flygbolag som skickar ut biljetter efter mottagen bokning men din flygbiljett kommer alltid vara knuten till din bokningsbekräftelse som du får vid beställning av din resa. Här under "Flygresa"  hittar du din referens (GDS) till flygresan. Med denna referens kan du logga in dig på flygbolagets hemsida och göra din online check-in eller printa ut din flygbiljett.

Om du har problem med din online check-in så hittar du din bokningsreferens/PNR hos Travelport eller Amadeus vilka är flygbokningssystem som vi på In-Italia samarbetar med. Du ska använda ett av de två referensnumren som står under "Flygresa" på din bokningsbekräftelse från In-Italia:

Flygbolagets ansvar

Vid resor till utlandet gäller som utgångspunkt Warsawa-konventionens ersättningsregler enligt förordning 261/2004 om passagerarrättigheter för samtliga flygbolag som är registrerade i ett EU land. Eventuella krav med hänvisning till denna förordning ska ställas direkt till flygbolaget och inte till In-Italia. För ytterligare information om flygpassagerarnas rätigheter samt frågor om kompensation hänvisar vi till Svenska Resebyrå- och Arrangörsföreningen samt Konsument Europa.

Flygtider och förseningar

Dina flygtider kommer att framgå vid beställningen av resan och därefter av bokningsbekräftelsen som du fick när du gjorde din bokning. In-Italia informerar inte om eventuella flygförseningar och ändringar av flygtider. Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad på flygbolagets hemsida samt avrese- och hemreseflygplatsernas hemsidor. Alla flygtider är lokala.

Försenat, förlorat eller skadat bagage

Om ditt bagage är försenat, förlorat eller skadat måste du redan på flygplatsen fylla i en så kallad PIR rapport (Property Irregularity Report). Du måste ha denna PIR-rapport i original tillsammans med din bagagetag för att kunne få eventuell ersättning. För ersättningskrav hänvisar vi till flygbolagets regler. Din egen reseförsäkring täcker i vissa fall också ditt skadade bagage.

Du ska kontakta flygbolaget eller gällande handlingagent på flygplatsen för att fylla i de handlingar som flygbolagets regler kräver. För ersättning av försenat, förlorat eller skadat bagage ombedes du kontakta ditt försäkringsbolag för ytterligare information.

 

Graviditet och flygning

Flygbolagen har olika regler om när du får lov flyga under din graviditet. Vi hänvisar till det aktuella flygbolagets hemsida  samt råd från din läkare.

Handikappassistans

Har du behov av assistans på grund av något handikapp så kan detta beställas vid ankomst till flygplatsen. Ansvaret för assistans åt resande med handikapp vilar på gällande flygplats enligt förordnande från EU. För ytterligare information om assistans vid handikapp hänvisar vi till avgångs- och ankomstflygplatsernas hemsidor.

Mat på flyget

Det ingår inte mat på flyget om inte annat framgår av flygbolagets hemsida. Om du vill att In-Italia ska köpa till eventuell mat på flyget tillkommer en serviceavgift vilken framgår av våra resevillkor. På vissa flygresor kommer mat ombord att vara inkluderad. Information om detta hittar du på flygbolagets hemsida.

Märkning av bagage

In-Italia skickar inte ut några bagagelappar men vi rekommenderar att du har ditt bagage märkt med namn och adress.

Mellanlandning / flygbyte

När du beställer en paketresa med flyg hos In-Italia kan du även välja en flygresa med mellanlandning/flygbyte. I den händelsen är den tid som är avsatt för mellanlandning /flygbyte beräknad på så sätt att du hinner till det andra flyget eller flygplatsen där du mellanlandar eller gör ditt flygbyte. Ditt indcheckade bagage kommer alltid att vidarebefodras av flygbolaget/handlingagenten på ett sådant sätt att du mottar det på den flygplats som utgör din slutdestination.

Namnändring/fel i namn, kön eller titel

Kontrollera vänligen alla flygdokument direkt efter du mottagit dem. Det namn, som du uppger till In-Italia, ska svara till ditt namn, så som det står i passet. Om du vill göra en namnändring eller om du har skrivit fel namn, kön eller titel vid bokningen hänvisar vi till flygbolaget för eventuella ändringar. Observera att vissa flygbolag tar en avgift för att namnändra. Avgiften för ändring framgår av det aktuella flygbolagets hemsida. Observera att såvida In-Italia ska undersöka och utföra en ändring av namn, kön eller titel kommer detta innebära omkostnader från 640 SEK per biljett upp till priset på en ny biljett + administrationskostnader. 

När ska jag vara på flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före flygets avgpng för resor inom Europa, och 3 timmar innan avgång för övriga världen.

Ombokning

När du har beställt din flygbiljett kan den inte ombokas kostnadsfritt. Kontakta In-Italia om du vill att vi ska hjälpa till med en ombokning - vi tar som minimum ut en administrationsavgift på 650 SEK för detta. Observera att denna summa inte inkluderar flygbolagets kostnad för bokning av ny biljett, och att alla flygbolag inte accepterar namn- och datumändringar. För exakta regler hänvisar vi till varje unikt flygbolags hemsida.

Online check-in

Vissa flygbolag erbjuder eller kräver online check-in. Vi hänvisar till flygbolagets hemsida angående regler för online check-in.

Pass och visum

Du ansvarar själv för att pass, visum, avresehandlingar och vaccinationsintyg är giltiga. Därför måste du i god tid före avresan informera dig om regler för pass och visum på din destination och eventuella transitländer (vid eventuell mellanlandning). För pass och visumregler hänvisar vi till UDs hemsida.

Platsreservation

Du kan inte göra någon platsreservation vid online bokning av din resa hos In-Italia. På vissa flygbolag kan platsreservation göras efter bokningen, detta framgår vid onlinebokningen av din resa. Du måste själv göra platsreservationen på flygbolagets hemsida och för detta behöver du det referensnummer som framgår av din bokningsbekräftelse under "Flygresa". Vill du att In-Italia gör platsreservationen åt dig tillkommer en serviceavgift som framgår av våra resevillkor.

Taxfree

På flygningar inom EU förekommer ingen försäljning av skattefria varor. Vissa flygbolag erbjuder emellertid varor till försäljning ombord på sina flygningar. Vi hänvisar till respektive flygbolags hemsida för information och katalog samt priser på de varor som kan köpas ombord.