Kundservice

Praktiska upplysningar

Checklista inför din resa

Nedan hittar du svaren på 10 av de frågor som vi ofta får från våra gäster innan deras avresa. Den kan även fungera som en checklista så att du kan försäkra dig om att du får den bästa möjliga start på din semester.

 

1. Resehandlingar

Vid beställningen har du emottagit alla dina resehandlingar på den mejladress du har angett vid din beställning. Vilka och hur många resehandlingar du får beror på om du har beställt endast uppehälle eller en paketresa. Nedan kan du se vilka resehandlingar du emottagit.

Enbart uppehälle – här har du emottagit en mejl med en bifogad räkning samt en hotellvoucher/uppehållsbevis

Paketresa – Vid beställning av en paketresa emottager du en mejl med en bifogad räkning, flygbiljett och hotellvoucher/uppehållsbevis. Om du i din bokning lagt till en hyrbil emottager du ett mejl från Auto Europa tillsammans med din hyrbilsvoucher. Saknar du dina resehandlingar kan du hitta dem här genom att logga in på min bokning.

2. Flygresan

Har du beställt en paketresa med flyg kan det finnas en rad med frågor. Det kan t.ex. handla om online check-in på flygsällskapets hemsida, bagageregler och mycket mera. Därför har vi samlat all relevant information om flygresan under vår FAQ om flygresa, så att du kan få den bästa starten på din semester.

Läs vår FAQ om flygresan här

3. Hyrbil

Har du vid beställningen av din paketresa även beställt en hyrbil har du fått dig tillsänt en hyrbilsvoucher direkt till den mejl du angett vid beställningen. På din mejl kommer du att få, eller så har du redan emottagit, en särskild mejl med viktig information gällande hyrbil, som skickas ca 18 dagar innan avresa. Här rekommenderar vi dig att grundligt läsa igenom din voucher samt att läsa vår generella information om hyrbil samt vår FAQ om hyrbil.

4. Transfer

Om du har bokat transfer då du bokade resan, har du mottagit en voucher till den mail som du angav vid bokningen. Du kommer också att ta emot ett mail med viktig information om transfer cirka 2-4 dagar innan avresa. Vi rekommenderar dig att nog läsa genom detta mail samt din voucher. Om du har några frågor om transfer, kan du läsa vår generella information om transfer och vår FAQ om transfer.

5. Ankomst och avresa

Kan du ankomma tidigare än den utsatta check-in tiden? Kan du ankomma senare än den utsatta check-in tiden? Båda kan ofta låtas sig göras, om du har informerat semesterstället på förhand. Observera dock att detta ska återbekräftas direkt till dig och att det kan vara svårt att checka in tidigare än angivet. Du hittar kontaktupplysningarna för ditt semesterställe på ditt uppehållsbevis/hotellvocuher som du emottagit vid ditt bokningstillfälle. Se till att anmäla en ev. tidig eller sen ankomst.

Det är oftast så att semesterställets faciliteter (t.ex. swimmingpool och trädgård) kan nyttjas om du ankommer tidigare. Läs våra generella FAQ samt vår FAQ om semesterbostaden/inkvarteringen för mer information.

6. Handdukar, sänglinnen m.m. i semesterbostaden

Om du beställt ett hotellrum (eller ett rum på en bed & breakfast) kommer det med automatik att vara inkluderat handdukar och sängkläder. Men om du har beställt en lägenhet eller en villa kan det variera från ställe till ställe. Många gånger ingår handdukar och sängkläder, andra gånger går dessa att beställas mot ett tillägg som betalas lokalt på plats. På ett fåtal ställen ska handdukar och sängkläder medtagas. Dessa upplysningar kan du alltid hitta under "Rabatter, tillägg och avgifter” på vår hemsida under ditt valda hotell/lägenhet.

7. Inköp på väg till semesterbostaden

Om du beställt en lägenhet eller villa kanske du behöver handla med dig lite mat och dryck, innan du ankommer. I Italien har butiker öppet på lördagar som på vardagar, d.v.s. att de håller öppet fram till ca kl. 20.00, ibland med en paus mitt på dagen. Söndagsöppet är fortfarande sällsynt utanför större städer och stora inköpscentrum.

8. Spännande förslag på saker att se/göra/besöka

Saknar du inspiration inför din semester kan du hitta den på vår online blogg om resor till Italien eller under fliken ”Utflykter” under varje resmål. Du hittar ditt resmål/semesterbostad genom att använda sökfältet till höger här på hemsidan.

Du kan även förbeställa en massa upplevelser hemifrån hos Viator här

9. Bordsbeställning på restaurang

In-Italia tar inte emot bordsbokningar på restauranger. På vår blogg hittar du däremot utvalda restaurangrecensioner och annan bra reseinspiration inför din semester till Italien. Besök bloggen här.

10. Lokaltransport/offentlig transport

Har du ännu inte bestämt dig för hur du vill ankomma till ditt semesterställe, rekommenderar vi dig att antingen hyra en bil här eller läsa i vår FAQ om lokaltransport.

11. Läs vår FAQ och bli 100% förberedd inför din semester

Vi vet om någon att det kan uppstå flera olika frågor i förbindelser med en semester. Därför har vi här på hemsidan försökt besvara alla tänkbara frågor i vår FAQ. Så är du i tvivel om något, då hittar du det här. Läs vår FAQ här.