Kundservice

Praktiska upplysningar

FAQ: Några av de vanligaste frågorna om bilhyra i Italien

I denna guide om bilhyra i Italien har vi samlat information baserad på våra egna erfarenheter som vi har skaffat oss under resor i Europa där vi själva har hyrt bil. 

Nedanstående information ska därför betraktas som "goda råd och tips vid bilhyra" vilka vi hoppas att du får glädje av.

In-Italia förmedlar bilhyra genom Auto Europe. Beställer du en hyrbil när du reser med In-Italia rekommenderar vi alltid att du grundligt läser igenom vouchern från Auto Europe före din resa. Det är även viktigt att du noga läser igenom hyreskontraktet som du tecknar med biluthyrareninnan du undertecknar det när du hämtar ut din hyrbil på resmålet. Du kan läsa mer om Auto Europe här när det  gäller biluthyrning och vi har även själva gjort en kort beskrivning av de olika biltyperna som finns i sökmotorn hos In-Italia.

Kom ihåg att du måste ha med ett internationellt kreditkort (ej vanligt VISA-kort) utställt i förarens namn när du hämtar ut hyrbilen.

Vi kommer löpande att uppdatera nedanstående information och skulle du vilja dela med dig av egna råd och erfarenheter som andra kan ha glädje av så hör gärna avv dig!

 

 

De vanligaste frågorna om:

 

Auto Europe på destinationen

Hur hittar jag Auto Europe när jag ankommer till min destination? Auto Europe förmedlar biluthyrning och har därför inga egna biluthyrningskontor på destinationen. Auto Europe samarbetar med mer än 100 biluthyrningsfirmor häribland Avis rent a car, Hertz biluthyrning, SIXT, EuropCar, Maggiore, Budget och många fler. Namn, adress och telefonnummer på den lokala biluthyrningsfirman kommer framgå av den voucher du har mottagit från Auto Europe.

Bagage i hyrbilen

Många som bokar hyrbil väljer ofta att boka den billigaste bilen som finns tillgänglig, denna bilen är vanligtvis av typen "mini". Då de flesta hämtar sin hyrbil på en flygplats är det viktigt att tänka på att det inte finns så mycket plats för bagage i en "mini"-bil. Vanligtvis har bilar av typen "mini" inte plats för mer än en mindre väska. Om man är mer än 2 personer som reser tillsammans bör man överväga att välja en större bil till exempel av typen "kompakt".

Betalning av deposition

Hur betalar jag depositionen? En deposition kan enbart betalas med ett internationellt kreditkort utställt i ditt/hyrarens/förarens namn. Betalkort eller kontanter accepteras inte. Med internationellt kreditkort avses Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club med flera.

Deposition

Varför ska jag betala en deposition till den lokala biluthyrningsfirman när jag hämtar ut min hyrbil? När du hämtar ut din hyrbil ska du betala en deposition till uthyraren. Denna deposition inkluderar vanligtvis en tank bensin och en försäkringsavgift. Därför spärras detta belopp på ditt kreditkort tills du lämnar tillbaka bilen i samma skick som den hämtades. Beloppet dras inte från ditt kreditkort men uthyraren förbehåller sig rätten att dra detta belopp om bilen skulle vara skadad vid återlämnandet. Beloppet står angivet på din voucher. Har du köpt självriskeliminering återbetalas det eventuellt dragna beloppet minus en administrationsavgift av Auto Europe. Du kan läsa mer om självriskeliminering här på sidan.

Dokument

Vilka dokument ska jag ha med mig vid avhämtning av hyrbilen? När du hämtar din hyrbil på den lokala biluthyrningsfirman ska du ha med dig din Auto Europe voucher, ditt körkort, ditt pass och ett giltigt kreditkort (Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club m.fl.) utställt i ditt namn (namnet på bilföraren). Ett betalkort är inte ett kreditkort.

Efterbetalning m.m.

Vad gör jag om den lokala bilythyrningsfirman har dragit pengar från mitt kreditkort? Var uppmärksam på om den lokala biluthyrningsfirman drar någon betalning från ditt kreditkort som ni inte kommit överens om. Vanliga anledningar till avgifter innefattar tankning av bilen om den återlämnas med mindre bensin än vad som står angivet på hyreskontraktet, försenad återlämning av bilen, parkerings- eller fortkörningsböter, administrationsavgifter eller skador på fordonet. Om du inte förstår varför du har krävts på ett belopp eller om du känner att avgiften är oberättigad ber vi dig vänligen kontakta Auto Europes kundservice på e-mail eller telefon. 0200 110 460.

Extra förare

Får vänner eller familjemedlemmar till den som hyrt bilen också köra hyrbilen? Extra förare måste registreras och skrivas in i hyreskontraktet vid avhämtningen av hyrbilen. Den/dessa extra förare måste vara närvarande vid uthämtningstillfället och kunna visa giltigt pass och körkort. De flesta biluthyrningsfirmor tar ut en daglig avgift för extraförare. Kontrollera hyresreglerna på din voucher för ytterligare information om denna avgift. Kom ihåg att välja den person som ska stå som förare av hyrbilen när du beställer din resa hos In-Italia. Du kan bara välja en förare vid beställningen av din resa.

Extra försäkring

Har jag behov av någon extra försäkring? När du hämtar ut din hyrbil kommer eventuellt den lokala biluthyrningsfirman erbjuda dig en extra försäkring såsom "Super Cover CDW" (vilken minskar din självrisk), personförsäkring med mera. Du kan välja att acceptera dessa försäkringar mot en avgift som betalas till den lokala biluthyrningsfirman, dessa extra försäkringar är emellertid inte obligatoriska. Om du har valt Auto Europe Super Cover när du bokade din resa genom In-Italia behöver du inte köpa någon extra försäkring av uthyrningsfirman. Men oavsett vad måste du låta biluthyraren reservera en depositionsavgift på ditt kreditkort. Personförsäkring är inte nödvändig om du har en bra reseförsäkring. Kontrollera alltid dina försäkringsvillkor före din resa så du vet vilka extra försäkringar  du eventuellt behöver köpa till. Vid avhämtning av hyrbilen efter en lång resa är det lätt att låta sig övertalas att köpa mer an vad du egentligen har behov av.

När du bokar din hyrbil genom In-Italia i samband med din resa så har du möjlighet att välja till "Bilhyra med alla obligatoriska försäkringar" och "Bihyra utan självrisk med Super Cover".

Extra utrustning

Vilken typ av extrautrustning finns tillgänglig? Har du behov av barnstolar, bälteskuddar, takräcke eller GPS så kan det beställas hemifrån via Auto Europe (se nedan) eller vid avhämtning av hyrbilen. Samtlig extrautrustning ska godkännas och bekräftas av den lokala biluthyrningsfirman. All betalning av eventuell extrautrustning ska betalas på plats till den lokala biluthyrningsfirman. Om du väntar med att beställa extrautrustning till du hämtar ut din hyrbil kan extrautrustningen vara slutsåld.

Om du vill boka till extrautrustning hemifrån, kan du göra detta genom att skicka ett mail med dina önskemål till signatoursres@autoeurope.de. Du ska använda referensnumret på din voucher, samt förnamn och efternamn på föraren av bilen.

Försäkring 

Vem täcks av försäkringen? När man hyr bil genom Auto Europe är hyrbilen försäkrad av den lokala biluthyrningsfirman. Auto Europe kommer emellertid att ange försäkringsvillkoren på din voucher, som du noga ska läsa igenom. Du får din voucher tillsänd samtidigt med ditt resebevis från In-Italia.

När du hyr bil genom Auto Europe inkluderar priset alltid ansvarsförsäkring och obligatoriska försäkringar (CDW = Collision Damage Waiver) samt stöldförsäkring (TP = Theft Protection). De obligatoriska och lagstadgade försäkringarna täcker inte skador på däck, glas, backspeglar, underrede, interiör, tak, motor, skador på lås och förlust av fordonets nycklar. Om du vill försäkra dig mot de nämnda undantagen rekommenderar vi att du väljer till Auto Europes Super Cover, eller att du kontaktar ditt eget reseförsäkringsföretag för att få klarhet i vad den täcker när det gäller bilhyra på en semesterresa.

Hyresperiod

När börjar hyresperioden? Själva hyresperioden är baserad på 24 timmar och startar precis på den valda uthämtningstidpunkten som även står angiven på din voucher. Sökmotorn hos In-Italia bokar automatiskt in hyrbilen utifrån ditt flygs ankomst- och avgångstider och informerar Auto Europe om ditt flygnummer. Under förutsättning att du har bokat en resa med flyg hos In-Italia!

Körkort

Måste jag ha med mig ett internationellt körkort? Ett internationellt körkort är nödvändigt såvida ditt körkort inte är skrivet med det romerska alfabetet och/eller om du reser utanför Europa. I dessa fall ska du ha med dig både ett internationellt körkort och ditt svenska körkort. På vissa destinationer och hos vissa lokala biluthyrningsfirmor är ett internationellt körkort nödvändigt för att kunna hämta ut hyrbilen. Information om detta finns att läsa i våra hyrbilsvillkor. Läs mer om internationellt körkort hos transportstyrelsen här.

Körning över landsgränser

Kan jag köra in i andra länder med min hyrbil? Detta ska frågas vid bokningstillfället. Vissa biluthyrningsfirmor tillåter inte inresa i andra länder, vissa accepterar det mot en avgift medan andra accepterar det utan avgift. Detta beror på vald destination, den lokala biluthyrningsfirman och den valda destinationen som du planerar att besöka.

Länkar om bilhyra 

Läs även goda råd om bilhyra på nedanstående länkar:

 

Obegränsad körsträcka

När du hyr bil genom In-Italia inkluderar priset alltid obegränsad körsträcka såvida inget annat står angivet när du beställer resan (detta är mycket sällan förekommande och bara på ett fåtal platser).

På din voucher kommer det att stå vad som gäller för dig.

Reklamation

Jag vill framföra ett klagomål. Finns det någon tidsfrist för reklamation som jag ska vara uppmärksam på? Ja. Om du upplever något problem med din bilhyra så har du 90 dagar på dig från uthämtningstillfället att göra oss uppmärksamma på eventuella problem genom att kontakta kundservice på signatourscs@autoeurope.de. Efter denna period kan vi inte hjälpa dig längre. Du kan även vända dig direkt till Auto Europe på telefon. 0200 110 460. Om du mot förmodan behöver skicka in en reklamation är det viktigt att du har sparat det avtal du tecknade med biluthyrningsfirman vid uthämtandet av hyrbilen.

Självrisk

Vad betyder självriskeliminering/återbetalad självrisk? Vid eventuell skada eller stöld av hyrbilen kommer den lokala biluthyrningsfirman att kräva dig på den avtalade självrisken som framgår av din voucher. Med återbetalad självrisk kommer Auto Europe återbetala detta belopp minus en administrationsavgift om Auto Europe mottar de rätta dokumenten (kvitto på betalningen, polisrapport, skadeanmälan, o.s.v.). Detta är en återbetalning av självrisken och inte en återbetalning av beloppet på skador som inte täcks av självrisken. Man kommer heller inte att erhålla någon återbetalning om det fastslås att skadorna på bilen beror på oaktsam körning av den som hyrt bilen. För ytterligare information om detta hänvisar vi till Auto Europes hyresvillkor som framgår av den voucher du har mottagit.

Skada / olycka

Tillvägagångsätt i händelse av skada / olycka? I händelse av olycka eller upptäckt av en skada på hyrbilen samt stöld ska detta anmälas till den aktuella uthyrningsfirman - inom 24 timmar. En skade- / stöld- / olycksanmälan ska utfyllas/ skrivas vid avslutad bilhyra tillsammans med den aktuella biluthyrningsfirman.

I händelse av olycka / skada / stöld ska den lokala polisen informeras och en ifylld polisrapport medtagas. Om en tredje part är inblandad ska alla detaljer gällande namn, adress, telefonnummer, personens försäkringsbolag och kontaktuppgifter noteras och lämnas till den aktuella biluthyrningsfirman. Om en tredje part är inblandad men inte närvarande och/eller har smitit från platsen ska en anmälan utfyllas hos polisen och uthyrningsfirman ska informeras. Dessutom ska all information och bilagor häribland hyreskontraktet skickas till Auto Europe – efter att biluthyrningsperioden är avslutad.

I händelse av nödvändiga reparationer och/eller byte av någon specifik del ska detta godkännas av biluthyrningsfirman innan det görs. Alla dokument och bilagor i relation till bilhyran ska sparas.

Om ovanstående tillvägagångssätt inte följs kan detta leda till att den betalade självrisken inte återbetalas.

Tankningsbestämmelser

Vilka är reglerna för den första tanken bensin i hyrbilen? Generellt följer biluthyrningsfirmorna 4 regler: "Full/full" betyder att man mottar bilen med full tank och att man lämnar tillbaka den med full tank. Man kommer därför att debiteras om detta krav inte uppfylls. "Full/empty A" betyder att man väljer en full tank av biluthyrningsfirman vid avhämtningen och återlämna den med tom tank. "Full/empty B" betyder att man ska betala den lokala biluthyrningsfirman för en full tank och återlämna bilen med en tom tank. "Half/half" betyder att man ska återlämna hyrbilen med lika mycket bränsle som bilen hade vid avhämtningen. Outnyttjat bränsle återbetalas aldrig. Vilka tankningsbestämmelser som gäller i ditt fall framgår av vouchern. Är du osäker på vad som gäller kan du kontakta Auto Europe på telefon 0200 110 460. Vid bilhyra med In-Italia gäller som utgångspunkt alltid "Full/full".

Typ av hyrbil

Kommer jag att få precis den biltyp och bilmärke som jag har beställt? Både Auto Europe och den lokala biluthyrningsfirman kan enbart garantera en viss bilkategori och inte en speciell bil eller bilmärke. Biluthyrningsfirman har bilar av flera olika bilmärken i samma kategori. Man kan som kund därför bara vara säker på att få en bil i samma kategori och med samma egenskaper och funktioner som den som bekräftats i bokningen.

Typer av försäkring

Hur är min hyrbil försäkrad? Samtliga hyrbilar har en tredjepartsförsäkring med en minimitäckning som följer den lokala lagstiftningen. Alla hyrbilar har en skadeförsäkring (CDW) och en stöldförsäkring. Dessa försäkringar har vanligtvis en självrisk som den lokala biluthyrningsfirman kommer att utnuttja i tillfälle av skada eller stöld av hyrbilen. Läs mer om försäkring, självriskeliminering och extraförsäkring här på sidan.

Uthämtning av hyrbil

Måste jag ha min voucher med mig när jag hämtar ut min hyrbil? 

Ja, det måste du. På din voucher från Auto Europe står inte bara bokningsnumret utan även information om din hyrbil, pris och andra specifika upplysningar. Din voucher skickas per mail f samtidigt som resebeviset från In-Italia. Du ska vid uthämtningen av din hyrbil skriva under ett hyreskontrakt från den lokala biluthyrningsfirman. Detta hyreskontrakt talar om vad bilhyran inkluderar och vad den inte inkluderar. Acceptera bara tjänster och produkter som du själv vill ha och har behov av, och avisa produkter och tjänster som du inte har behov av eller önskar. Auto Europe kan inte återbetala eventuella kostnader och avgifter som du har godkänt vid uthämtningen av din hyrbil hos den lokala biluthyrningsfirman. Vänligen notera att din voucher inte är något hyreskontrakt. Det är viktigt att du sparar det kontrakt du har ingått med den lokala biluthyraren vi avhämtning av hyrbilen, tills det att självrisken är upphävd på det internationella kreditkort du har använt vi avhämtningen. Blockeringen upphävs när bilen blivit avlämnad utan skader vid semesterns slut. Exakt hur lång tid det tar, innan blockeringen är upphävd, beror på varje unikt bolag. För detaljer om blockerade belopp ska du vända dig till Auto Europe.

Observera: Avhämtar du eller avlämnar du bilen utanför normal öppettid (dvs mellan 23:00-08:00), tar en del biluthyrningsbolag ut en avgift på cirka 40 Euro per påbörjad timme.

Reser du på helgen eller på stora nationella helgdagar, ska du beräkna extra tid för att hämta din hyrbil på de flesta flygplatser, då det ofta kan vara längre kö än vanligt.

Voucher - det viktigaste!

Om du har bokat en hyrbil i samband med beställningen av din resa så mottar du bilhyrevoucher från Auto Europe på den mail som du har angivit vid bokningstillfället. Denna voucher ska du ha med dig vid uthämtningen av hyrbilen tillsammans med ditt pass, körkort samt kreditkort (inte betalkort utan VISA-kort, Mastercard, Eurocard, American Express eller liknande) utställt i förarens namn. All information som biluthyraren behöver står på vouchern. Observera att biluthyraren inte nödvändigtvis kan se vilken typ av försäkring du har, det vill säga varken bilhyra med samtliga obligatoriska försäkringar eller bilhyra med samtliga obligatoriska försäkringar + självriskeliminering (se även punkten om självriskeliminering). Tänk på att uthyraren är säljare och ofta provisionsavlönad och därför har ett egenintresse i merförsäljning. Han kan även vara ovan vid att läsa från Auto Europe, detta sammantaget kan kanske ge dig en känsla av att bilen inte är försäkrad. Men det är den! Du kan även få en känsla av att den deposition som som ska ställas helt enligt reglerna kommer att dras från ditt kreditkort. Det kommer den inte! Depositionsbeloppets storlek kommer att reserveras på ditt kreditkort på så vis att uthyraren förbehåller sig rätten att dra ett belopp som maximalt motsvarar depositionen i händelse av att hyrbilen har fått någon skada.

Ytterligare information om bilhyra

Samtlig information på denna sida kommer från Auto Europe och uppdaterades i januari 2016. In-Italia rekommenderar alltid att du noga läser de aktuella hyresvillkoren när du bokar en hyrbil. Om du vill veta mera så läs vår guide om bilhyra eller besök Autoeurope"s faq. Har du frågor om bilhyra är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta oss eller läsa vår FAQ guide om bilhyra. Vänligen uppmärksamma att Auto Europe förmedlar bilhyror på samma sätt som andra kända företag som till exempel Holiday Autos och Cartrawler.

ZD, ZQ, THP, CDW på din voucher

ZD står för "Zero Deductible" vilket är självriskeliminering som utgör återbetalning av självrisken. ZQ står för återbetalning av självrisk och Super Cover. THP står för "Theft Protection" som är stöldförsäkring och CDW står för "Collision Damage Waiver", som är de obligatoriska olycks- och skadeförsäkringarna.

Ändring av bokningen

Kan jag ändra eller annullera min bokning hos Auto Europe? Ja du kan ändra eller annullera din bokning hos Auto Europe. I vissa fall kan detta göras ända fram till 48 timmar innan du ska avhämta din hyrbil. Minimiavgiften för ändring eller annullering är SEK 350,-

Återlämning av hyrbil

Är det möjligt att lämna tillbaka hyrbilen utanför öppettiderna? Personalen hos Auto Europe kan hjälpa dig med ytterligare information om detta. De kan informera dig om de lokala öppettiderna och om den lokala biluthyrningsfirman har någon återlämningsbox. Ett avtal om att lämna bilnycklarna i en återlämningsbox måste bekräftas av den lokala biluthyrningsfirman.

Notera vänligen att du som kund är ansvarig för eventuella skador som kan uppstå på hyrbilen från det att du lämnat hyrbilen och lagt bilnycklarna i återlämningsboxen och fram tills biluthyrningsfirman öppnar igen. Detta gäller även om du har parkerat hyrbilen enligt anvisningarna. Ta därför alltid bilder av bilen från alla vinklar och vrår även invändigt om du lämnar bilen genom att lämna bilnycklarna i återlämningsboxen. Läs igenom kontraktet noga innan du undertecknar det vid återlämningen av bilen.

Det är viktigt att du sparar kontraktet som du har tecknat med biluthyrningsfirman!

Ålder på föraren

Finns det en åldersgräns för att hyra bil? Ja, de flesta biluthyrningsföretag kräver en lägsta- och högsta ålder för alla förare. Denna ålder kan variera från land till land, leverantör samt bilkategori men vanligtvis är lägsta åldern 21-24 år och högsta åldern från 70 år. Vid bokning av hyrbil blir du ombedd att ange din ålder. Om du har gjort detta korrekt och bilen bokas gäller ingen åldersgräns för din bilhyra men det kan förekomma avgifter. Avgiften kommer att framgå av din voucher. I de flesta fall kräver den lokala biluthyrningsfirman en avgift för vissa åldrar.