Kundservice

Praktiska upplysningar

FAQ: De vanligaste frågorna om resan til Italien

Välkommen till våra sidor med allmän information om resor til Italien med In-Italia (FAQ = Frequently Asked Questions).

Här hittar du svar på de vanligast ställda frågorna angående saker som kan uppstå före, under och efter resan. För flygresor, bilhyra, boendeformer och lokaltransporter har vi gjort särskilda FAQ.

Läs FAQ om flygresor här

Läs FAQ om bilhyra här

Läs FAQ om bostadsformer här

Läs FAQ om lokaltransport här

Allmän information

 
 

Allergi

Om du har någon allergi som du tycker att vi eller dina värdar bör vara uppmärksamma på ber vi dig att informera oss om detta så fort som möjligt. Som utgångspunkt kan nämnas att alla hotellrum är rökfria om inte annat står angivet. Allergiker bör dock vara uppmärksamma på att vi inte kan garantera att det aldrig har rökts i rummet. Det samma gäller för husdjur. Även om husdjur inte är tillåtna på ett specifikt ställe så kan vi inte garantera att det aldrig har varit något husdjur i rummet. Om du är matallergiker och har valt en semester som inkluderar måltider är det bra om du även informerar oss om detta i förväg.

Attraktioner och sevärdheter

Utöver en stor kunskap om de boenden som vi samarbetar med så har vi även ett stort kunnande om Italien i största allmänhet. Av den anledningen har vi valt att skriva om attraktioner och sevärdheter på riktigt många av våra resmål. På många av våra boenden hittar du därför en punkt som heter "Utflykter". Där kan du se de attraktioner och sevärdheter i semesterbostadens närhet som vi rekommenderar. Du kan även få reseinspiration genom att besöka vår blogg där vi skriver om attraktioner och sevärdheter i hela Italien och mycket, mycket mera. Besök bloggen här.

Avbeställning

Om du har beställt ett hotell eller en semesterbostad är det som regel möjligt att avbeställa vistelsen och få pengarna tillbaka. Detta framgår med grön text om du håller musen över punkten "Gratis avbeställning". Om man inte kan göra en gratis avbeställning kommer det på samma ställe stå "ej återbetalningsbart". Om det står "ej återbetalbart" så kan vistelsen inte avbeställas gratis och eventuell inbetald anmälningsavgift och/eller slutbetalning återbetalas inte vid avbeställning. Dina avbeställningsvillkor står även på den bokningsbekräftelse som du mottar efter beställningen. Observera att paketresor med flyg, det vil säga resor som inkluderar boende + flyg eller boende + flyg + bilhyra Inte kan återbetalas och måste förbetalas antingen genom betalning av en deposition eller genom full betalning.  Läs mer om avbeställning i våra villkor här.

Avbeställningsförsäkring

När du beställer en resa hos In-Italia har du möjlighet att teckna en avbeställningsförsäkring vid sjukdom genom Gouda reseförsäkring. En avbeställningsförsäkring vid sjukdom kostar 6 % av resans totala pris. En avbeställningsförsäkring kan inte avbeställas när den väl är beställd. Detta gäller även om du har bokat en vistelse med gratis avbeställning.

Barnsäng

Om du har barn med på semestern har du kanske behov av baby- eller barnsäng allt utifrån barnets ålder. Vid det aktuella boendet kommer det att framgå om det finns möjlighet att hyra barnsäng och om det kostar något extra. Priset hittar du vid respektive boende under punkten "Rabatter, tillägg och avgifter".

Bokning av resa

Hos In-Italia kan du boka 3 olika typer av resor:

  • Enbart boende
  • Flyg + boende
  • Flyg + boende + bilhyra

Det är skillnad på om du "enbart" bokar boende eller om du beställer boende tillsammans med flyg och eventuell hyrbil för då betecknas resan som en så kallad "paketresa". Läs mer om beställning av resor hos In-Italia här.

Betalning

Hos In-Italia betalar du din resa online med kreditkort via en säker, krypterad betalningslösning levererad av NETS och DIBS.

Läs om betalningsvillkor för "Enbart boende".

Läs om betalningsvillkor för paketresor.

Betalning på resmålet 

Det kan förekomma tillägg som ska betalas på resmålet. Om det är några extra avgifter i samband med din vistelse så kommer det att framgå av boendets beskrivning. Extra avgifter för t.ex. garantideposition, slutstädning, handdukar, luftkonditionering m.m. kommer också att framgå av beskrivningen under respektive boende på vår hemsida. Se under punkten "Rabatter, tillägg och avgifter". När det gäller tillägg du själv ska betala hänvisar vi till våra villkor och prislistan som framgår av din bokningsbekräftelse. Turistskatter ska alltid betalas på resmålet. Var även uppmärksam på att en del tillägg ska betalas med kontanter.

Biljett/bokningsbekräftelse/avresehandlingar

När du har beställt en resa hos In-Italia mottar du ett mail med all viktig information samt bifogade resedokument. Dessa dokument ska du läsa igenom noggrant och ta med på din resa då de utgör din biljett/voucher för samtliga bokade tjänster. Om du har beställt en paketresa det vill säga boende + flyg eller boende + flyg + bilhyra så mottar du en flygbiljett från In-Italia och en hyrbilsvoucher från vår samarbetspartner Auto Europe. Dina referensnummer till boende, flyg och bilhyra kommer alltid även att framgå av den mail du mottar vid beställningen. Vi skickar som regel inga utprintade mail, biljetter, resebevis eller liknande med post. Skulle du trots allt vilja ha denna service kommer du att debiteras en avgift för porto och service på SEK 130,- per utskick med post av utprintade dokument.

Barn och spädbarn - rabatter

Som utgångspunkt beräknas ett spädbarns ålder vara från 0 till 2 år och åldern för barn mellan 2 och 11 år. Samtliga rabatter på hotell och flyg kommer automatiskt att dras av från priset du ser på hemsidan när du gör en sökning.

Deposition

Läs våra villkor om deposition vid beställning av enbart boende här.

Läs våra villkor om depositon vid beställning av en paketresa här.

Dricks

På många restauranger i Italien ska du betala ett mindre obligatoriskt tillägg som heter "pane e coperto". Detta tillägg täcker bröd och bordsdukning och betalas även om du inte äter något bröd. Det finns inga fasta regler för dricks i Italien med det värdesätts alltid om du lämnar ett mindre belopp till servitören (ca 10% eller 1 - 2 euro per person) under förutsättning att du har fått bra service.

Erbjudanden och rabatter

Hos In-Italia hittar du hela tiden en massa erbjudanden och rabatter. Det handlar både om rabatter på boende och de vanliga barnrabatterna på flygbiljetter. Läs mer om erbjudanden och rabatter här.

Extrabädd

En extrabädd består ofta av en flyttbar säng (tältsäng) som inte är att jämföra med en riktig säng. Extrabädden lämpar sig bäst för barn.

Extra betalning på resmålet

Turistskatter betalas alltid på plats och oftast med kontanter. Bland andra avgifter som eventuellt ska betalas på resmålet kan nämnas hyra av sängkläder, handdukar, WIFI, husdjur, parkering, slutstädning m.m. Extra betalning som ska göras på plats kommer att framgå av resebeviset och hemsidan under förutsättning att In-Italia har mottagit information av ägarna.

Faciliteter på boendet

På hemsidan under respektive boendealternativ kan du alltid se vilka faciliteter som finns på stället genom att klicka på fliken "Faciliteter".

Fel och brister

Om du upplever fel eller brister i samband med din resa vilka inte omgående kan avhjälpas när du vänder dig till receptionen ber vi dig omgående kontakta In-Italia på mail eller telefon så vi har möjlighet att hjälpa dig. Kontaktupplysningar till In-Italia hittar du på de dokument som du har mottagit vid beställningen och som du ska ha med dig på din resa. Om In-Italia inte omgående görs uppmärksam på fel eller brister mister du rätten till reklamationer och eventuell kompensation.

Färdhandlingar   

Vid beställning av en resa hos In-Italia mottar du efter din beställning en rad färdhandlingar via mail. Vilka färdhandlingar du får beror på om du "enbart" har beställt boende eller en paketresa.

Färdhandlingar vid beställning av enbart boende:

Färdhandlingar vid beställning av en paketresa:

Förlängning av resan

Om du har beställt en vistelse utan flyg och gärna vill förlänga eller avkorta resan går det som regel att ordna under förutsättning att det finns lediga rum under den önskade perioden. För att undersöka möjligheterna till detta ber vi dig att kontakta oss skriftligt på  info@in-italia.se. Om du har beställt en paketresa med flyg + hotell eller flyg + hotell + bilhyra så kan resan enbart i undantagsfall förlängas eller avkortas eftersom flygbiljetten inte är återbetalbar. Datum på flybiljetten kan därför inte ändras utan att en avgift betalas. Denna avgift fastställs av respektive flygbolag. Om du vill att In-Italia gör denna ändring och ställer ut nya flygbiljetter tillkommer en serviceavgift på minimum SEK 695,- per biljett utöver flygbolagets avgift. Eventuell prisökning på flygbiljetten som du vill ändra måste du själv betala.

Försäljningsvillkor

Läs In-Italias försäljningsvillkor - klicka här.

Försäkringar

Vi rekommenderar alltid att du tecknar en reseförsäkring före din resa så du är försäkrad om oturen skulle vara framme. In-Italia samarbetar med Gouda reseförsäkring både när det gäller avbeställningsförsäkring vid sjukdom och reseförsäkring. Vi rekommenderar även att du tar med ett EU-kort för att visa att du är försäkrad i Sverige.

Handikappvänligt

Om du har speciella behov ber vi dig att kontakta oss på vår mail info@in-italia.se eller på telefon 040 60 60 499.

Helgdagar

I Italien är skärtorsdagen, långfredagen och julafton helt vanliga arbetsdagar. I gengäld har italienarna ledigt på andra dagar som  25 april (Italiens befrielse), 1 maj (arbetarnas kampdag), 2 juni (Italiens nationaldag), 15 augusti (Jungfru Marie Himmelsfärd) osv. Runt om i Italien firas även lokala helgdagar då man till exempel firar stadens skyddshelgon. Slutligen ska sägas att söndag är helgdag i Italien varför många affärer håller stängt.

Husdjur

Vi skandinaver betraktar våra husdjur som en del av familjen och låter dem sova inomhus ibland till och med i våra sängar medan italienarna har sina hundar utomhus nästan dygnet runt. I Italien är det lagstadgat att plocka upp det som djuren lämnar efter sig och det är dessutom lag på att alla hundar över 30 cm hålls kopplade på allmänna platser. Om man bryter mot detta riskerar man böter. På sina håll är det även krav på att hundar ska ha munkorg bland annat på tåg och färjor. Om du har mer än två husdjur i bilen ska de vara kopplade eller sitta i hundbur. När du planerar din resa till Italien och har tänkt att ta med familjens husdjur ska du komma ihåg att ta med pass till djuren samt låta vaccinera dem med det obligatoriska rabiesvaccinet senast 21 dagar före inresan. Utöver detta ska alla djur vara öronmärkta eller försedda med id-chip. Låt aldrig ditt husdjur vara ensamt i bilen på sommaren på grund av risken för värmeslag. Ta inte med ditt husdjur i affärer, på restauranger eller på stranden. På vissa stränder är husdjur tillåtna men måste då vara kopplade. Ditt husdjur får absolut inte bada i swimmingpoolen, ligga i möblerna i semesterbostaden eller gå okopplad på uthyrningsstället.

Italienarna

För god ordnings skull vill vi understryka att italienarnas sätt att vara skiljer sig avsevärt från det vi är vana vid i Nordeuropa. Detta hade kunnat vara (och är) ämnet i många tjocka böcker. Man kommer alltid längst med vänlighet både i Italien och på andra ställen. Är du missnöjd med något bör du i första hand fråga på ett lugnt och vänligt sätt. Du ska inte låta dig förledas av föreställningen om de känsloladdade italienarna med sina yviga armrörelser och därför börja ropa högt och slå näven i bordet för det leder sällan till någon lösning. Dessutom sätter italienarna (särskilt äldre) värde på att du hälsar hövligt när ni möts på gatan i de mindre städerna.

Italienska för nybörjare

Du kommer alltid att bli positivt bemött om du försöker göra dig förstådd på italienska. I vissa fall kan det till och med vara nödvändigt eftersom många italienare inte är särskilt bra på andra språk. Av den anledningen har vi gjort en liten italiensk parlör där du hittar några av de vanligaste och mest användbara glosorna. Hämta din parlör här.

Klassificering av hotell och semesterbostäder

Vi har valt att klassificera semesterbostäderna i vår on-line katalog så att du lätt kan få en bild av vad du har att förvänta dig med hänsyn till standard och faciliteter. Vår klassificering följer inte nödvändigtvis den officiella. Läs mer om In-Italias klassificering av semesterbostäder här.

Tillbaka till menyn

Kreditkort

I Italien kan du vanligtvis ta ut pengar i uttagsautomater mellan kl. 08.00 och 24.00. Uttagsautomater finns nästan i alla städer. Du kan inte ta för givet att alla våra samarbetspartners, restauranger, butiker m.m. accepterar kreditkort som betalning. Se därför till att alltid ha ungefär 100 euro i kontanter på dig för säkerhets skull. Tänk på att du på många ställen ska betala en deposition i kontanter vid ankomst.

Kontakt

Du kan kontakta In-Italia på telefon 040 60 60 499 och på mail  info@in-italia.se eller via vår supportchat som är öppen under samma tid som telefonen. Besök på kontoret mottas enbart efter överenskommelse.  Se även våra kontaktupplysningar här.

Kvarglömda saker

Har du glömt något föremål under din semester hjälper vi dig naturligtvis gärna med att undersöka om föremålet har återfunnits (mot en administrativ avgift på SEK 600,-). Eventuella kostnader i samband med att det kvarglömda skickas hem svarar du själv för. Om du har glömt ett föremål på flyget eller i hyrbilen ber vi dig att kontakta flygbolaget eller biluthyrningsfirman direkt.

Luftkonditionering

Det kan bli ganska varmt i Italien under sommaren varför luftkonditionering för många kan vara en uppskattad service. Det framgår alltid under punkten "Faciliteter" om det finns luftkonditionering på det aktuella stället. Du kan välja att söka anläggningar med luftkonditionering genom att använda filtreringsmöjligheterna på vår hemsida. Eventuell kostnad för användning av luftkonditionering kommer framgå under punkten "Faciliteter". På en del ställen får man enbart använda luftkonditioneringen under vissa perioder av säsongen - vanligtvis på sommaren. Det kan även finnas ställen där det enbart är tillåtet att använda luftkonditioneringen vissa tider på dygnet - oftast de varmaste timmarna och på andra ställen styrs luftkonditioneringen centralt. På särskilt varma dagar kan du uppleva lite ljud från luftkonditioneringen. Var medveten om att en luftkonditionering inte kan förväntas sänka temperaturen till 18 grader om det är 40 grader varmt ute, detta kunde få anläggningen att gå sönder på grund av överbelastning.

Mat på resmålet

De olika boendena erbjuder som regel pension i varierande omfattning. Om du inte har valt att bo i lägenhet kan du vanligtvis boka din vistelse med frukost, halvpension, helpension eller All inclusive. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vad som ingår i den resa du har beställt. Priset för att köpa till de olika formerna av pension kan du se på hemsidan och framgår som regel av rumspriset. Här framgår vilka typer av pension du kan välja samt pris för eventuell uppgradering av pensionsform. 

Miljözoner i Italien

I Italien har många städer infört restriktioner och/eller körförbud i de historiska stadskärnorna. Detta har man gjort för att minska miljöbelastningen i tätbefolkade och bevarandevärda områden samt för att skapa bättre förhållanden för fotgängarna. Detta innebär att enbart de boende i området och personer med särskilt tillstånd får färdas i dessa zoner med bil. Skylten som markerar dessa zoner är fyrkantig och vit med texten "Zona Traffica Limitato - ZTL" och en röd cirkel. Förbudsskylten står dels där zonen börjar och dels vid stadens tillfartsvägar och då med avståndet till zonen angivet. Förbudet är som regel tidsbegränsat och kan variera från stad till stad. Undvik alltid att köra in i miljözonerna då du kan riskera att fotoceller registrerar din registreringsskylt och att myndigheterna i efterhand skickar en oväntad böteslapp till din hemadress. Om du semestrar med hyrbil kommer du även att krävas på en avgift av hyrbilsfirman eftersom de har upplyst myndigheterna om din hemadress.  Läs mer om Miljözoner här.

Nyttiga länkar 

Se en lista med nyttiga länkar till 112, allmänna transporter, flygbolag som flyger till Italien, vädret och mycket annat 

Parkering på semesterstället

Om du är på "kör själv semester" eller har hyrt på din resa till Italien är det naturligtvis viktigt att du har möjlighet att parkera bilen. Om hotellet eller semesterlägenheten har tillgång till parkeringsplats framgår det av hotellbeskrivningen och/eller under faciliteter. Observera att det på vissa ställen kostar pengar att parkera och denna avgift betalas på plats. Parkeringsplatsen kan i vissa fall ligga en bit ifrån hotellet/semesterlägenheten, om så är fallet framgår även detta i hotellbeskrivningen. De flesta hotellen utanför de större städerna har som regel en parkeringsplats som gästerna gratis kan använda. I gengäld är det sällan som hotell inne i en stad kan erbjuda parkering. Om så är fallet har de som regel ett avtal med ett närliggande parkeringshus/privat garage som hotellets gäster kan utnyttja mot betalning. Du ska därför räkna med att du måste betala för parkering i samband med hotelluppehållet.

Parkeringsbiljetter till allmänna parkeringsplatser köper du antingen i en automat som vi är vana vid hemifrån eller hos närmsta Tabacchi (tobaksaffär). Blåmarkerade parkeringsfickor indikerar att det är en avgiftsbelagd parkering, vitmarkerade parkeringsrutor talar om att du kan parkera gratis medan det är förbjudet att parkera i de gula parkeringsrutorna då dessa är reserverade för lokalbefolkningen. Var alltid uppmärksam så det inte står några skyltar med andra upplysningar. Vi rekommenderar alla som besöker storstäderna att parkera utanför stan och ta allmänna transportmedel den sista biten. Utöver att det i vissa städer är olagligt att köra in i centrum (läs även om miljözoner i denna FAQ) så kan trafiken i städerna bli en smärre chock för oss svenskar då den är avsevärt mera hektisk och går i ett högt tempo.

Pass och viktiga dokument

Kom ihåg att ta med ditt pass på resan till Italien och försäkra dig om att det är giltigt under hela resans längd.

Pool

Många av de boenden som du kan boka hos In-Italia har en swimmingpool. Det framgår tydligt i hotellbeskrivningen under faciliteter om stället har pool eller inte. Som regel är det krav på att använda badmössa i swimmingpooler i Italien. På de flesta ställen har poolen fasta öppettider och räkna inte med att du kan använda poolen efter klockan 19.00 - 20.00. Mitt på dagen under siestan är poolen ockstå stängd på många ställen då ljudet från swimmingpoolen anses störa andra gästers middagslur. Dessutom är öppethållandet av utomhusbassänger starkt knutet till väderförhållandena och en kall vår kan innebära att poolen öppnar flera veckor senare än normalt. Alla swimmingpooler är som regel vanligtvis öppna under mellan- och högsäsong det vill säga från början av juni till mitten av september. På en del ställen nära kusten har de valt att ha havsvatten i sina swimmingpooler.

Presentkort

Om du vill beställa ett presentkort hos In-Italia ber vi dig att kontakta oss på telefon eller mail. De upplysningar vi behöver är beloppet på presentkortet samt vem det ska utställas till. Presentkort från In-Italia har en giltighetstid på 2 år från utställningsdatum. Ett presentkort kan inte omvandlas till kontanter utan enbart användas som del- eller full betalning av en resa.

Privata utomhusområden

Fransk balkong: En fransk balkong har en inåtgående dörr med ett skyddsräcke framför man kan därför inte gå ut på en fransk balkong.

Balkong: Ett område som antingen sticker ut från byggnaden, utgör en del av en svalgång eller är inbyggd. En balkong är som regel anpassad för två personer och är ofta men inte alltid möblerad. Om balkongen är möblerad består möblemanget som regel av två stolar och ibland även ett cafébord om utrymmet tillåter.

Terrass: En terrass är större än en balkong. Det är ett utomhusområde som ofta är möblerat med trädgårdsmöbler och ofta ligger i anslutning till byggnaden. Trots att de flesta terrasser ligger på bottenvåningen finns det även många exempel på högt belägna terrasser påde på nyare och äldre egendomar allt utifrån den arkitektoniska utformningen och tomtens sluttning. En terrass kan även vara antingen en pergola (terrass täckt med skuggande växter), en loggia (öppen övertäckt plats, ofta av ett valv), veranda (öppen eller inbyggd takbeklädd utbyggnad) eller paviljong ( även det en takbeklädd konstruktion, ofta fristående). Om terrasser är öppna och inte avgränsade kallas de ofta för uteplats/utomhusområde. När det talas om takterrasser finns det ofta en trappa, utvändig eller invändig, som leder upp till densamma.

På landet (agriturismo)

Om du väljer att bo på landet t.ex. på en agriturismo där ägaren själv bor och driver sin gård får du plocka fram bonden i dig då det är lite annorlunda att bo på landet. Bor du på landet så har du som regel hund och en sådan skäller då och då. En del husdjur kan lukta och dra till sig flugor även om de som regel befinner sig långt ifrån uthyrningsbostäderna. Och en sak till om du väljer ett ställe på landet är att den sista biten av vägen fram till huset kan vara i dåligt skick och inte asfalterad. Detta gör att du måste sänka hastigheten och att du inte kör sportbil med låg markfrigång. Du ska för övrigt vara uppmärksam på att det är mörkt på landet i Italien på natten. De små vägarna som leder fram till gårdarna har sällan gatlyktor så vi rekommenderar att du kör försiktigt. Kör inte vilse i mörkret så du inte hinner fram till gården till den check-in tid som står angiven på resebeviset.

Vi rekommenderar alla att ta med en mer detaljerad karta över Italien på resan eller en GPS eftersom våra kartor är lokala och eventuella vägomläggningar framgår inte alltid så som du har behov av.

Resevillkor

 Här hittar du In-Italias resevillkor. Vi rekommenderar att du noggrant läser våra resevillkor innan du beställer din resa.

Resformer

Hos In-Italia kan du välja mellan tre olika resformer

  •   Enbart boende
  •   Boende + boende
  •   Boende + flyg + bilhyra

Läs mer om resformer hos In-Italia här.

Resegaranti

Om du beställer en paketresa det vill säga en resa med boende + flyg eller boende + flyg + bilhyra omfattas du av In-Italias danska resegaranti (motsvarande svenska Kammarkollegiet). In-Italia är registrerat som researrangör hos resegarantifonden med nr. 2786. In-Italia är en del av Signa Tours Rejser. Läs mer om resegaranti och Resegarantifonden här, där kan du även söka på vårt registreringsnummer.

Reklamationer

Skulle det mot förmodan uppstå några fel eller brister under din resa ber vi dig att omgående kontakta oss på telefon under våra öppettider eller på mail. Här hittar du våra kontaktupplysningar som även står angivna på dina färdhandlingar vilka du ska ha med dig på resan.

Reseledare

Du har inte tillgång till reseledare eller guider på destinationen när du reser med In-Italia.

Semesterformer

Hos In-Italia kan du välja mellan en lång rad av semesterformer. Du kan välja en traditionell solsemester, en semester på landet på en italiensk agriturisimo, storstadssemester i Italien, romantisk semester och mycket annat.  Läs mer om semesterformer här.

Slutbetalning

Slutbetalning av din resa ska göras senast 40 dagar före avresa. Du kan betala din resa genom banköverföring eller med kreditkort. All betalningsinformation framgår av dina färdhandlingar.

Stränder i Italien

De flesta stränderna i Italien är betalstränder där det är obligatoriskt att hyra solstol och/eller parasoll. På många platser finns även allmänna stränder men dessa är ofta små och överbefolkade.

Störande ljud

Det är sällan som gäster påtalar att det har förekommit störande ljud på deras semester med In-Italia. Det är svårt att helgardera sig även om vi i största möjliga mån försöker att i hotelltexten beskriva vad du eventuellt kan vänta dig för störande ljud. Oavsett om du bor vid kusten, i inlandet eller i stan får du räkna med att det under vissa tider av dagen kan förekomma ljud från passerande trafik om hotellet ligger nära en större eller mindre väg. Det kan även vara så att det under högsäsong och under skolornas lov kan höras mer skratt och stoj från barn vid swimmingpoolen. Om någon håller bröllop på hotellet kan det vara ett storslaget och kulturellt inslag på semestern att bevittna detta och hotellet gör allt vad de kan för att minimera störande ljud för övriga gäster. Skulle du mot förmodan uppleva konstant eller långvarigt störande ljud under din semester ber vi dig att omgående vända dig till receptionen eller direkt till In-Italia.

Sjukdom på resan

Skulle du ha oturen att bli så sjuk på din resa att du behöver kontakta läkare i Italien ska du kontakta de lokala myndigheterna. Larmnummret är 112. Vi rekommenderar alltid att du vid beställningen av resan tecknar eller har tecknat en avbeställningsförsäkring vid sjukdom som täcker vid sjukdom före avresan och en reseförsäkring som täcker under själva resan. Vi rekommenderar även att du tar med ett EU-kort för att visa att du är försäkrad i Sverige, kortet beställer du från försäkringskassans webbplats. In-Italia samarbetar med Gouda Reseförsäkring.

Sjukförsäkringsbevis

Vi rekommenderar att du tar med ett EU-kort för att visa att du är försäkrad i Sverige, kortet beställer du från försäkringskassans webbplats. EU-kortet ger dig inte full täckning varför vi rekommenderar att du även tecknar en kompletterande reseförsäkring. In-Italia samarbetar med Gouda Reseförsäkring. Läs mer på försäkringskassans hemsida här.

Turistskatt

I Italien är det fastställt i lagen att alla kommuner fritt kan bestämma sin egen turistskatt vilken betalas direkt till boendet av den resande vid ankomsten (bemärk att du på många ställen måste betala skatten kontant). 

Tillägg och tillval

Vid tillval till en resa som uppgradering av rum, ändring av hyrbil, namnändring m.m. utgår en avgift på minimum SEK 350,-

Transport till och från hotellet

Vi rekommenderar alltid att du hyr bil på din semester såvida du inte ska på storstadssemester. Om du vill beställa en transfer, taxi, tågbiljett, bussbiljett eller annat så är det något du ordnar själv. Om du har behov av hjälp kan du  läs mer om lokaltransport i Italien här.

Uppvärmning

Den italienska lagstiftningen sätter mycket precisa gränser för när det är tillåtet att värma upp sitt hem. Detta innebär att det under vissa tider av året är belagt med bötesstraff att värma upp såväl privata hem som lägenheter i uthyresegendomar. De exakta datumen fastställs lokalt eftersom vintern som bekant släpper sitt grepp vid olika tidpunkter på Sicilien och i Sydtyrol. Vid speciellt kalla vår- och höstmånader kan det ges dispens.

Utflykter och sevärdheter

In-Italia är specialist på resor till Italien och det betyder också att du här på hemsidan hittar en stor katalog med sevärdheter och utflykter som vi rekommenderar på samtliga destinationer. Under varje hotell hittar du en flik som länkar till de utflykter och sevärdheter som vi har beskrivit.

Wi-Fi

Vi vill göra dig uppmärksam på att tillgång till Wi-Fi inte nödvändigtvis innebär att du kan komma på internet överallt. Ofta fungerar det enbart i receptionen och övriga gemensamma utrymmen (och inte sällan även i trädgården) medan det ofta kan vara problem med uppkopplingen i hotellrum/lägenheter. Detta beror som regel på en kombination av svag signal och tjocka väggar. Hastigheten är ofta också betydligt lägre än du är van vid hemifrån. Du får även räkna med att tappa signalen under kortare eller längre perioder t.ex. i samband med åska.

Ändringar / ombokning

Om du vill göra en ändring i din resa som inte kan göras online under "Min resa" ber vi dig att kontakta oss skriftligen på info@in-italia.se. Om det inte är gratis avbeställning får ändringar och ombokningar alltid påfört en serviceavgift på minimum SEK 350,- per person.

Öppettider på resmålet

Observera att affärer och butiker i Italien vanligtvis håller öppet från kl. 09.00 till 12.30 och från kl.16.00 till 19.00 - även lördagar (öppettiderna kan variera). På många sommardestinationer vid kusten har affärer och restauranger öppet 7 dagar i veckan. Det kan emellertid förekomma att man har en halv ledig dag i veckan, denna halva dag kan variera från stad till stad och från butik till butik. Restauranger och affärer har ofta stängt en dag i veckan men det finns inga regler för vilken dag det är. Det bästa är att fråga när du kommit fram till din destination. De flesta restauranger har vanligtvis lunchöppet från kl. 12.00 till senast 15.00 och därefter middagsöppet från ca 19.00 det vill säga något senare än i Sverige.

Överlåtelse av resa

Om du vill överlåta din resa till annan person ber vi dig att kontakta oss. Om du enbart har bokat boende tillkommer en överlåtelseavgift på SEK 400,- per person på en inte återbetalbar vistelse under förutsättning att boendestället accepterar namnändringen. Om du vill göra en namnändring på en vistelse med gratis avbeställning tillkommer ingen serviceavgift så länge begäran om namnändring inkommer inom perioden för gratis avbeställning.

Om du har beställt en paketresa tillkommer en serviceavgift på SEK 600,- per person under förutsättning att flygbolaget och/eller hotellet accepterar en överlåtelse. Eventuella extra avgifter och merkostnader för ändring av namn på flygbiljett betalas av resenären. Observera att många flygbolag inte accepterar namnändringar på flygbiljetter. För regler angående namnändringar hänvisar vi till flygbolagets egen hemsida.