Agriturismo i Ciminà i Kalabrien

Agriturismo 'a Sena

Agriturismo 'a Sena är inte tillgänglig i dagsläget
Agriturismo 'a Sena är inte en del av programmet hos In-Italia i dagsläget. Men var inte ledsen, det finns så mycket annat att titta närmare på.

Vi har därför funnit dessa semesterboende i samma område till dig:

>> Se fler alternativ här

>> Läs mer om semester till Ciminà här
Endast boende
+Flyg & boende
Nyhet
Vuxna
Barn
Ålder på barn vid hemresetidpunkten
Rum / lägenhet 1
Fler sökmöjligheter
Hämtar innehåll

Familjen Grillo har bott i huset sedan 1700-talet då deras gammelmormor gifte sig med den sista arvingen av adelsfamiljen Brancati. Gården är på hela 27 hektar och är belägen i Ciminà kommun, ca. 15 km från kusten.

Ägendomen blev till en äkta gård i mitten på 1900-talet av farfarn Mimí som drev gården fram till hans död bara för ett par år sedan. Han arrangerade bl.a. att gården blev omgjord till Agriturismo i mitten på 1990-talet och renoverade upp det gamla stenhuset. Huset är omgivet av en härlig trädgård med en stor brunn som härstammar helt tillbaka från då huset byggdes.

Läs mer om Agriturismo 'a Sena

Gården producerar olivolja, appelsiner, nötter, kaktus- fikon men deras specialitet är produktion av av cumino (vild fennekel), som bl.a. givit namn åt kommunen Ciminà.

På gården finns en liten men trevlig matsal där gästerna kan äta gårdens specialiteter.

Rummen är enkelt med snyggt möblerade. De har alla aircondition och badrum med toalett och dusch. Man har valt att inte utrusta dem med TV och telefon för att lättare få gästerna att intressera sig i gårdens liv och stämning. De sju rummen är alla dubbelrum - tre av rummen har möjlighet för en extra säng - ett av rummen har möjlighet för två extra sängar.

Dölj texten

Gästomdömen av Agriturismo 'a Sena

Läs personliga omdömen av Agriturismo 'a Sena som ligger i Kalabrien. Omdömena av agriturismon är skrivna av gäster som har rest med In-Italia. Alla omdömen är naturligtvis ocensurerade så du får en ärlig beskrivning och recension av Agriturismo 'a Sena. Förutom omdömen av själva agriturismon kan du också läsa fina tips från våra gäster om utflykter, restauranger, sevärdheter, strander, lokaltransport och mycket mer.

Bedömning av Agriturismo 'a Sena

Michael och Siw från Stockholm i Sverige bodde på Agriturismo 'a Sena i Ciminà från den 5. till den 6. juli 2008.

Upplevelsen i Cimina var mycket positiv, underbara omgivningar, trevligt bemötande och bra boende.
Tyvärr var vi där under den varma perioden i början av juli vilket vi inte kan rekommendera, oktober är att föredra.
Södra Italien drabbas ofta av bränder under den torra perioden, vi var där tio dagar och vi var med om fem bränder, stora bränder i bergen som var svåra att släcka och det kändes lite oroligt.

Jürgen och hustru från Fredriksdal i Sverige bodde på Agriturismo 'a Sena i Ciminà under sin rundresa i södra Italien från den 19. till den 21. oktober 2006.

jodå, jag skriver gärna några rader om våra reseupplevelser i Italien. Vi vistades där i 4 veckor med bil och delar av resan bokades genom er. Med facit i handen hade vi mycket väl kunnat boka även veckan på Sicilien (den hade vi bokat tidigare, innan jag hittade er internetsida som förresten är suverän).
Till hotellen: Hotell Roma i Cittadella - trevlig personal, bra rum välisolerat mot gatan, lite "mager" frukost.
Hotell Forum i Pompei: Ett toppenhotell med ett förnämligt läge bara ett stenkast från den antika staden. Frukosten innehöll allt man kan önska sig och kunde dessutom intas i en härlig trädgård (det var fortfarande över 20 grader på morgonen så sent som den 29/10! Resans upptäckt var den fantastiska kyrkan mitt i den moderns staden. Jag tror att den byggdes som ett minnesmonument över de omkomna i det antika Pompeji på 1500-talet! Hotell Piccolo i Verona: Ett typiskt övernattningshotell nära den gamla staden. Lite svårt att hitta (trots GPS), men absolut ett alternativ för dem som vill stanna några dagar. Agriturismo La Maddalena: Resans överraskning! Vi anlände i hällande regn och hamnade mitt i Venosabornas söndagsnöje - att äta ute med hela familjen.
Två stora matsalar och inte en ledig plats. Annars var vi de enda gästerna under 5 dagar och fick god kontakt med Ägaren, Orlando, som stolt visade upp sin nya anläggning för vinframställning. Det serverades god husmanskost, rummet var stort och rent (hand- och badhanddukar byttes varje dag!), personalen mycket trevlig. Jag hade önskat mig att jag kunnat mera italienska då Deras Engelskkunskaper var obefintliga. Ska man bo i Basilicata måste man veta att man har nått den "fattiga södern". Det är beklämmande men samtidigt även lärorik att färdas genom ett landskap som tycks ha blivit övergivet. Husen på landet stor tomma och förfaller, jorden har skövlats en gång i tiden och erosionen är långtskriden. Men det finns hopp. Vi såg stora arealer nyplogat land, tydligen satsas det på en framtid (EU-pengar?). Vi valde stället för att därifrån kunna göra utflykter till öster och väster. Vi såg på det viset grottstaden Matera och Trullilandet kring staden Alberobello. Hit tar sig få turister. Sådana problem har inte Amalfi, Portofino eller Sorrent. Att åka den smala kustvägen är en upplevelse - men inget för svaga nerver! I Venosa pågår omfattande utgrävningar efter lämningar från romartiden och vem visste att Horatius (carpe diem) en gång föddes i där. La Maddalena var annorlunda i en mycket positiv bemärkelse, inte bara för att Orlando smög en flaska körsbärslikör i händerna på oss när vi tog avsked och fortsatte söderut. Agriturismo 'a Sena i Ciminà: Är det fattigt i Basilicata så är det definitivt ännu fattigare i Kalabrien. Vi valde kustvägen från Scansano till Reggio di Calabria (östkusten). Vägen var dåligt underhållet, stränderna smutsiga och övergivna. Halvfärdiga byggnader vittnade om tusentals misslyckanden. Ett undantag hittade vi i Siderno som lite överdrivet kallade
sig för "Perla della Riviera dei Gelsomini". 'A Sena ligger i bergen ca. en mil från kusten. Och här mötte oss överraskning nr. 2: En liten modern anläggning med all komfort, en föreståndare som pratade bra engelska och som kunde "sälja" sitt Kalabrien på ett mycket övertygande sätt. Han försåg oss med ett omfattande informationsmaterial (delvis på engelska) och intressanta broschyrer som
hade räckt till många givande utflykter. Även här serverades god husmanskost till ett lågt pris - viktigt, för i Ciminà fanns varken bar, trattoria eller restaurang. Här träffade vi två hollandska par som reste runt i Kalabrien, annars var det lugnt vad turister beträffade, det var helt enkelt inte säsong. OBS! Vägbeskrivningen på kartan är inte korrekt. Strax före Ciminà ska man svänga till höger inte vänster som det står! Vi ska säkert återvända någon gång till Italien (framför allt Sicilien) och kommer gärna att igen använda oss av In-Italias tjänster.

Ingvar med fru och vänner från Sävedalen i Sverige bodde på Agriturismo 'a Sena i Ciminà från den 16. till den 18. oktober 2006.

Vi bodde på Agriturismo 'a Sena den 16/10 - 18/10. Vi var två par från Sverige respektive USA. Vi tyckte väldigt bra om stället. Giovanni som driver gården var helt kanon. Han fick oss verkligen att känna oss hemma. Vi fick mycket bra mat och vin. Han visade oss runt på sin gård och var generös och stolt över sitt område. Han är en underbar människa. Vi kommer gärna tillbaka och kan varmt rekommendera både detta ställe och regionen.

Tack för bra hantering. Allt fungerade perfekt för vår del.

Olof med familj från Stockholm i Sverige bodde på Agriturismo 'a Sena i Ciminà från den 5. till den 7. juli 2005.

Cimina: Fräschaste rummen på resan. Mycket trevlig familj. God mat (mindre gott eget vin). Bra läge med närhet till både hav, fina små byar, berg. Även detta mycket bra. färdbeskrivningen dock något
felaktig men familjen kan ge er rätt väg.

Mycket bra tips. Vi anlitar er gärna mer i fortsättningen.

Bibbi med familj från Stockholm i Sverige bodde på Agriturismo 'a Sena i Ciminà från den 7. till den 9. juli 2005.

Boendet på Agriturismo a´Sena var mycket bra och mycket trevligt.
Värden och hans familj var mycket trevliga.
Vi åt middag där två kvällar, vi var fyra personer. Det var två mycket goda middagar med deras lokala varor vilket gjorde att det blev en härlig upplevelse. Vi var de enda gästerna så vi blev ju väldigt väl omhändertagna. Rummen och stället i helhet var mycket fint. Aircondition fungerade utmärkt vilket är en förutsättning för det var väldigt varmt. Vi fick också en rundvandring på ägorna, tittade på getter och alla odlingar av tex citron, kummin, kaktus mm. Det var kul.
Vi tyckte det var ett bra ställe att bo på. Det var vackert, middagarna var ett stort plus och det var inte alls långt att köra ner till beachen. Byn Cimina är väl värd en rundvandring, en fin liten by med underbar utsikt men i övrigt finns inte mycket där, en bar såg vi.
Vi rekommenderar stället. Jag tycker att ni på er hemsida ännu tydligare skall trycka på att man kan äta lunch och middag där och att man kan beställa när man väl är där. Det är ju alltid kul att få äta hemlagad lokal mat och bli bjuden på hemlagad likör. Dessutom är det ju inte dyrt. Frukosten passar oss nordbor, innehåller yoghourt, apelsinjuice, bröd, kaka mm.
Jag kan tänka mig att man under vår och tidig höst kan bo där för att göra vandringar i området. Värden hade en karta på markerade stigar att vandra.
Att boka genom in-italia fungerade utmärkt, kan mycket väl tänka mig att även nästa sommar söka boende via er.
Till sist vill jag bara påpeka att er karta med vägbeskrivning inte stämmer. Är det ett annat ställe ni har vägbeskrivningen till (Runcantino)? Men det var inga problem att hitta A´Sena eftersom skyltar satt uppe.
Det var första gången vi var i Calabrien och vi rekommenderar att man besöker både väst och östsidan. Och då är detta ett utmärkt boende på östsidan, fräscht, billigt, vackert och trevligt.