Åsnekapplöpningen i Altavilla

Palio dell’anguria, den 18. augusti

I Altavilla är palion, i motsatt till i många andra städer, av nyare uppringning. Den skapades av en grupp entusiastiska unga människor år 1979, men det finns faktiskt en historisk bakgrund för tävlingen...

En palio är traditionellt sett en kapplöpning som i regel har en historisk bakgrund. Det avhålls palios på många ställen i Italien, och som regel är den en kamp mellan stadens kvarter, eller mellan områdets städer. Palion föregår oftast i centrum av staden. Därutöver kan palion föregå på många olika vis. I altavilla kallas den vattenmelonspalion, Palio dell'anguria. Men den kallas också för åsnekapplöpningen La Corsa degli Asini.

Ny kapplöpning, historisk bakgrund

I Altavilla är palion, i motsatt till i många andra städer, av nyare uppringning. Den skapades av en grupp entusiastiska unga människor år 1979, men det finns faktiskt en historisk bakgrund för tävlingen. Enligt legenden besökte den neapolitanska drottningen nämligen staden år 1396, och invånarna blev så begeistrade av henne att de tog sig in till stadskärnan på sina åsnor för att ge drottningen gåvor. Det är denna händelse som dagens kapplöpning ska efterlikna, och vattenmelonerna ska symbolisera drottningens gåvor.

Envisa åsnor

Den 18 augusti blir huvudgatan Corso Garibaldi omgjord till en 300 meter lång kapplöpningsbana. Festens drottning sitter på den ena sidan och väntar på sina gåvor, och den tillresta publiken grupperar sig längs banans långsidor. Så ställer åsnorna upp, fyra i varje tävling, och kapplöpet kan börja. Det är deltagare både från staden och från de omkringliggande kommunerna, så inbyggt i tävlingen är också en kamp mellan städerna. Som man kan vänta sig, är det inte alltid så lätt att få en åsna att springa på kommando, och jockeyarnas kamp med djuren bjuder på stor underhållning. När de inledande tävlingarna är över, sker det en stor medeltida procession med utklädda ryttare och musik, så att man underhålls tills man väntar på finalen.

Finalen

De jockeys som går vidare till finalen, får nu en vattenmelon i famnen, och ska rida den sista turen på detta sätt. För att vinna ska man inte bara komma först fram, men också leverera vattenmelonen oskadd. Den lyckliga vinnaren slutar med att rida fram till drottningen, lägger gåvan vid hennes fötter, och han får kanske en kyss som belöning.